En moltes de les estratègies SEO que podem dur a terme és fonamental el mesurament de l'analítica web per avaluar què està passant i quines mesures cal aplicar per millorar la nostra estratègia. En aquest punt, és molt important saber segmentar el trànsit web i conèixer els Segments de Google Analytics pot donar un gran impuls a la presa de decisions.
Continguts
Què són els segments SEO?
Els segments a SEO són agrupacions del contingut i del trànsit web amb l'objectiu d'avaluar el rendiment d'una part de la nostra web. Segmentar els nostres trànsit i creuar aquesta informació juntament amb la conversió d'objectius pot marcar la diferència en la manera dinterpretar la informació del trànsit web.
Un exemple podria ser avaluar el trànsit de la nostra botiga. Si totes les urls de la nostra zona de botiga contenen “/producte/” podem crear un segment per analitzar el trànsit només d'aquestes urls. De vegades no totes les urls que volem analitzar segueixen el mateix patró. En aquest cas haurem de fer servir expressions regulars per crear el nostre segment.
Importància de la segmentació a SEO
De vegades, treballem amb webs que tenen diferents àrees i estratègies i ens interessa diferenciar quin rendiment està donant cadascuna.
Si tenim una web amb un ecommerce i un blog però no sabem la conversió que ens reporta cada àrea haurem de segmentar per zones per intentar analitzar. Per exemple, un total de 20.000 visites al mes volem saber on es mouen els usuaris i d'on procedeixen. En aquest cas podem segmentar en primer lloc per tipus de trànsit orgànic i en segon lloc hem de crear un segment per url per veure quants daquests usuaris provinents de trànsit orgànic acaben, per exemple, a la botiga (url /productes/).
D'aquesta manera podem conèixer quines parts de la web necessiten millores i ens dóna una idea de quin tipus d'estratègia SEO hem de dur a terme.
Si no apliquem segmentació, estaríem estudiant la web com un tot i ens resultaria impossible conèixer l'evolució de certes àrees de la web. A l'exemple anterior, el propòsit de conèixer com ha estat l'evolució del trànsit web dins dels productes.
Tipus de Segments SEO
En resum, podem fer servir els següents tipus de segmentació
- Per tipologia d'urls
- Per fonts de trànsit
- Per estratègia
Segments per tipologia d'urls
Com a l'exemple anterior, podem agrupar totes les urls del nostre lloc web seguint un patró de manera que puguem estudiar el comportament d'usuari dins aquest grup d'urls.
Segments per font de trànsit
Si hem fet campanyes de publicitat en mitjans, a Google Ads o altres fonts de trànsit, convé diferenciar-les de la resta d'urls per estudiar-ne l'impacte, per exemple, quants usuaris provinents d'un anunci en un diari han fet alguna conversió a la web. En aquest cas, segmentaríem per font o mitjà.
Segments per estratègia
En aquest cas convé agrupar zones de la web segons la intenció. Podem analitzar només el trànsit de la home page, de les categories de producte, per urls amb una certa nomenclatura… Un bon exemple és filtrar el trànsit per idioma. En cas de tenir una web amb una estructura d'idiomes per subcarpetes, podem segmentar el trànsit per urls tipus /en/, /it/ etc D'aquesta manera podem veure el total del trànsit en cada idioma i avaluar-lo per prendre certes decisions.
Tipus de segments Google Analytics
Per defecte Google Analytics ens ofereix una sèrie de segments predefinits, però nosaltres podem crear segments personalitzats.
Alguns d'ells són:
- Trànsit de pagament
- Trànsit de tauletes
- Trànsit directe
- Trànsit orgànic
- ...
Pots seleccionar dins la llista per veure la resta.
Com crear segments a Google Anlytics?
La manera de crear segments a Google Analytics dependrà del tipus de segment. Quan tinguem urls amb un patró diferenciat és relativament senzill poder crear un segment personalitzat. Seguint l'exemple anterior, si volem mesurar el trànsit dins la zona de botiga farem servir les urls que facin referència a les zones de la web de botiga, com a producte, categoria de producte… com veiem a la imatge inferior.
Seleccionem afegir segment / crear segment / condicions. En accions d'esdeveniment seleccionem "pàgina" o "pàgina de destinació"/ al següent camp "comença per" i finalment introduïm el fragment d'url pel qual identifiquem el grup de continguts: "/botiga/", "/productos/" etc…
D'aquesta manera, quan volem mesurar, per exemple, l'adquisició d'usuaris, el percentatge de rebot... seleccionarem el segment estratègic que ens interessi analitzar.
Com veure els segments a Google Analytics?
Un cop tenim clar què volem analitzar i quins segments necessitem, només cal seleccionar el segment i establir un període de temps. És aquest cas, és important fer la comparativa amb un altre període de temps, amb el mes anterior, mateix mes però de l'any anterior o qualsevol període de temps que ens interessi.