De vegades, veiem com a la nostra web hi ha una baixada del trànsit orgànic. En primer lloc hem de detectar per què està passant i per això ens hem de servir de l'ajuda de diferents eines per estar segurs. Hem de tractar de respondre qüestions com:
- La meva pàgina ja no és a les posicions de Google que ocupava anteriorment.
- He perdut posicions a les paraules clau principals.
- Ha baixat ràpidament el meu trànsit orgànic.
Hem de considerar la importància de mantenir un bon posicionament orgànic ja que és el més atractiu per als motors de cerca i pot atraure un gran nombre dusuaris a la nostra web.
Però abans de posar el crit al cel, avalua el percentatge de caiguda de trànsit. Un 10% de caiguda pot ser estacional o per un canvi de tendència a cerques. Per exemple, si la nostra web ofereix continguts o productes propis de l'estiu, potser és normal veure caigudes en dates d'hivern. En altres casos, les tendències de cerca poden variar de manera que recomanem fer un ull a Google Trends per veure si això està sent així.
Continguts
Com detectar la baixada de trànsit?
De vegades, veiem com de sobte el nostre trànsit comença a caure i perdem les visites habituals. El primer que hem d'observar és on s'ha produït la baixada de trànsit. Per això, ens podem servir d'eines com Google Analytics i crear segments per determinar les dates i fonts de trànsit on ha caigut el trànsit.
Entrem a la interfície de GA i filtrem per fonts i dates.
En aquest cas, és evident la baixada de trànsit global i orgànic.
Una altra manera d'analitzar la caiguda de trànsit és visualitzar l'índex de visibilitat que, per exemple, podem veure a eines com Sistrix.
Com veiem, és evident que en aquesta web el trànsit ha caigut ia més està relacionat amb l'índex de visibilitat, és a dir, la pèrdua de trànsit està relacionat amb la baixada de posicions a la SERP i el nombre de keywords i urls que apareixen als resultats de cerca.
Possibles motius d'una baixada de trànsit orgànic
Com podreu intuir, Google no ens ofereix un manual per esbrinar per què passen aquest tipus de baixades de trànsit, per la qual cosa no tenim cap altra alternativa que investigar i intentar esbrinar el motiu daquesta pèrdua de trànsit.
En termes generals, aquest problema pot estar causat per canvis realitzats a la pròpia web o bé per canvis externs a la web, com per exemple, una mala estratègia de linkbuilding, un atac de SEO negatiu o canvis al algoritme de Google.
Abans de començar a fer escuma per la boca considera, almenys, aquestes opcions.
- Arxiu robots.txt mal configurat. Comprova que no estiguem bloquejant la web.
- Canvis a l'estructura d'URL, els permanlinks de WordPress.
- Caigudes al servidor. Revisa els logs per saber si la teva web ha estat caiguda i durant quant de temps.
- Revisa la configuració de analítica. De vegades podem tenir una mala instal·lació que ens pot tornar bojos.
- Lloc bloquejat. Això sol passar en molts WordPress. Revisa els paràmetres/opcions de lectura.
- Sense índex. Sí, també passa que de tant en tant algú fica la mà on no deu i configura certa url com a noindex.
- Cerca Consola. Un poderós aliat que ens permet veure el nombre de vegades que apareixem als resultats de cerca, així com el nombre de clics a la nostra web. Si veiem un fort descens en aquesta eina és hora de posar-se a treballar per intentar esbrinar que està passant a la nostra web.
- comprova la exactitud de les dades. Enfronteu les dades d'Analytics amb altres apps com Ahrefs o Semrush. De vegades les eines fallen i hem de descartar possibilitats.
- Penalitzacions manuals. Aquestes són les que de veritat espanten. Les podem veure a la consola de Google on solen enviar-nos un missatge que podem llegir des del panell lateral de l'aplicació.
Canvis a l'arquitectura web
Quan remodelem les webs podem cometre alguns errors o no considerar el nostre posicionament actual abans de fer el canvi de disseny. Això afecta fonamentalment el mapa web il´estructura d´url.
Quan realitzem canvis en l'estructura dels continguts, el menú principal, el nidament de pàgines o en definitiva, en l'estructura del mapa web, estem modificant l'organització dels continguts. Això pot provocar que certes paraules clau deixin de ser rastrejables o canvieu d'ubicació, per exemple, en una altra url.
De la mateixa manera, a Millennials Consulting ens hem trobat amb projectes que han actualitzat el vostre lloc web modificant les estructura d'urls (permanlinks a WP) i fins i tot el contingut d'aquesta. D'aquesta manera Google perd el rastreig de l'antiga url i, per tant, la ubicació de les paraules clau on posicionàvem.
Hem de considerar sempre l'estat actual de la web quant a posicionament abans de fer un canvi d'aquest tipus.
Errors 404 i manca de redireccions
Un altre dels punts importants per a la pèrdua de posicionament orgànic és el canvi d'url i el no redireccionament. Poden ser diversos motius els que facin canviar una url, eliminar una pàgina o canviar l'estructura d'url. En qualsevol cas, sempre hem d'aplicar redireccions 301 per no perdre el trànsit que ja teníem en aquesta url i no provocar errors 404 o links trencats.
Alt percentatge de rebot i baix temps d'usuari a la pàgina
El percentatge de rebot és un indicador que el contingut de la pàgina no ha agradat a lusuari. Aquest es mesura principalment pel temps d'usuari en pàgina, per no realitzar-hi accions (clics, enviament de formularis…) o bé per abandonar la web en aquesta url sense visitar-ne de nova.
Hem de completar la lectura dels continguts amb enllaços a altres relacionats i fomentar el clic a pàgina, amb botons per obrir nous continguts o CTA's (Call To Action).
Per augmentar el temps en pàgina hem de evitar el contingut pobre, tot aquell per sota de 300 paraules i que ofereixi informació poc clara i detallada. Oferint articles extensos i de qualitat afavorirem l'atenció de l'usuari i per tant, també augmentarem el temps en pàgina. Així reduirem el % de rebot i el de sortida.
Canvis a l'algorisme de Google
Cada cert temps, Google canvia els seus criteris per avaluar quines pàgines deuen aparèixer en els primers resultats de cerca. Molts d'aquests canvis els esbrinem amb el temps o bé fent experiments.
Alguns d'aquests canvis estan relacionats amb la qualitat de l'contingut, el nombre de pàgines útils per a l'usuari dins de la nostra web o el temps d'usuari en pàgina. Segons els darrers canvis en l'algoritme, el contingut continua sent el rei i hem d'oferir textos de qualitat que donin respostes als usuaris.
Altres factors de l'algorisme que poden afectar la pèrdua de trànsit i posicionament sol ser la velocitat de càrrega de pàgina web. Una web que carrega lenta no és atractiva per a lusuari i Google és capaç de detectar aquestes deficiències.
Linkbuilding: mala estratègia i/o SEO negatiu
Obtenir de forma ràpida un gran nombre denllaços mai va ser una gran idea. Google, o millor dit, el seu algorisme, és capaç de detectar aquest augment de enllaços externs i podem incórrer en una penalització que afecti el nostre posicionament. De la mateixa manera, si els enllaços que apunten a la nostra web no tenen qualitat, són granges d'enllaços de dominis de baixa qualitat amb un gran nombre de links o fins i tot, la nostra web rep bons enllaços però de temàtiques diferents a la nostra, no només estem llençant per terra el nostre temps i recursos sinó que podem aconseguir l'efecte contrari i la pèrdua de trànsit. Per tant, estudia i tria la millor estratègia per obtenir enllaços de qualitat.
La competència és ferotge
Mai no hem de descuidar la feina de els nostres competidors a la SERP de Google i si ells treballen, nosaltres també ho hem de fer. Diàriament, ens trobem amb webs que es van crear anys enrere i sempre havien gaudit d'un bon posicionament sense fer gaire esforç. En molts casos això és perquè no existia competència en aquest tipus de negoci i les cerques webs relacionades però els temps canvien i les empreses treballen el SEO com qualsevol altra disciplina dels seus negocis. Per tant, estudia i avalua de manera habitual el que fan els teus competidors.
T'ANOMENEM?
Contacta amb nosaltres per parlar del teu negoci. Els nostres tècnics i professionals us ensenyaran les possibilitats de millorar el vostre posicionament web.
Recomanacions per revertir una baixada de trànsit orgànic
Tot i que cada web és un projecte diferents que pot requerir diferents mesures, et deixem algunes recomanacions que et poden ajudar a revertir aquesta baixada de trànsit orgànic.
- revisa la teva contingut i intenta oferir pàgines de qualitat. De vegades hauràs de fusionar diversos post en un de nou i optimitzar-ne d'altres.
- ofereix una web que carregueu les vostres pàgines de forma ràpida, al voltant de 3 o 4 segons. I no oblidis el pes de les imatges que sol ser un dels principals problemes en aquest aspecte.
- No abusis de l' construcció de vincles i intenta obtenir els enllaços de forma natural.
- En el cas dels comerç electrònic, utilitza fitxes completes i descriptives amb informació de tot allò relacionat amb el producte.
- Fragments rics!!! continuen sent una gran opció. A més d'optar a aparèixer a la SERP amb fragments enriquits, és una altra manera d'indicar a Google sobre què tracta el teu contingut.
Si encara tens dubtes, no deixis de trucar-nos i estarem encantats de donar-te un cop de mà amb aquesta penalització.