Tota organització empresarial que sigui rendible o, tingui com a perspectiva ser-ho, ha de considerar realitzar els càlculs necessaris per a aquesta finalitat. Ser rendible és igual a la salut d'un negoci, per tant, tots els càlculs que es facin en pro de la seva rendibilitat són sagrats. Un d'aquests càlculs és el llindar de rendibilitat, també anomenat punt d'equilibri o, punt mort.
Continguts
Què és el llindar de rendibilitat?
L'empresa que hagi iniciat una producció i ja hagi obtingut beneficis, tindrà una quantitat de dades necessàries. Aquestes dades, entre altres factors, proporcionaran a les finances, el número anomenat llindar de rendibilitat. Aquest es basa en el número mínim de vendes que s'han de fer del producte, perquè el benefici o els guanys, siguin iguals a zero.
En altres paraules, és el càlcul que es fa perquè la inversió total sigui idèntica als guanys totals. Valors menors a aquest nombre, donaran pèrdues a l'empresa; en contrast, valors superiors, seran iguals a guany.
Rendibilitat financera
Dins el Llindar de Rendibilitat, hem de tenir en compte la rendibilitat financera.
Tota empresa que tingui dividends positius, a curt o mitjà termini, guanyarà accionistes, sempre que tingui panorames d'èxit. Així mateix, una empresa haurà de tenir un factor fonamental, el qual és la rendibilitat financera. Més que un concepte, és un càlcul que tot accionista ha de considerar a l'hora de comprar i invertir en una empresa.
En aquest càlcul, es relacionen els beneficis o la rendibilitat que té l'empresa, juntament amb els recursos necessaris, per assolir aquesta rendibilitat. Per les sigles, en anglès, el ROE o Rendibilitat del patrimoni net, ofereix als accionistes un número al qual ancorar-se, a l'hora d'establir una inversió. Vist des d'un altre punt de vista, és el nombre positiu que es dedueix de la inversió dels accionistes, a favor dels beneficis nets de l'empresa.
Rendibilitat Comptable
Un factor a considerar a l'hora que un inversor manegi una xifra a destinar, és el número que ofereix la rendibilitat comptable. Per això, cal considerar primer la rendibilitat financera obtinguda amb anterioritat. De la mateixa manera, cal entendre que aquest número està fixat en un termini de temps finit.
Per poder obtenir la rendibilitat comptable, cal obtenir el benefici mitjà, calculat en el temps establert. Per descomptat, aquest benefici ha d'estar lliure d'impostos, juntament amb qualsevol amortització prèvia. Aquest nombre es divideix entre el valor brut de l'actiu, és a dir, el valor que té el producte al mercat. Val a destacar que la rendibilitat comptable estableix números plans que reflecteixen situacions puntuals. Un inversor, si bé maneja aquesta xifra, la considera secundària i fins i tot, depenent de la situació, moltes vegades no la té en compte.
Com calcular el llindar de rendibilitat?
A l'hora de calcular el Llindar de Rendibilitat, has de tenir coneixement de què són cadascun dels termes que componen la fórmula que a continuació et mostrem.
Aquests són els factors a tenir en compte:
- Les primeres que veiem, són les lletres (PM). Aquestes lletres fan referència a «punt mort», cosa que és el mateix que Llindar de Rendibilitat.
- Tot seguit, podem observar les lletres (CF). Es refereix als Costos Fixos Totals: Es tracta de costos que no varien independentment de lactivitat productiva.
- A continuació, trobem el Preu de Venda Unitari (Pv): És el preu individual de cada producte o servei que es comercialitzi.
- Finalment, tenim els Costos Variables Unitaris (Cv): Es tracta de costos que poden variar en funció de la quantitat produïda.
Situació a tenir en compte respecte al llindar de rendibilitat
Les empreses que tenen guanys funcionen correctament?
Si les empreses en arribar a final de mes veuen, que els ingressos menys despeses resulten un nombre positiu, aleshores perfecte, tots contents.
Però no es posen a analitzar tot el seu negoci dividit en processos, i vet aquí l'error.
La creació del producte, envàs, emmagatzematge, transport, comercialització són unes de les característiques que compleixen moltes empreses.
Que l'empresa guanyi diners és sinònim que tot va bé, però… i si la creació del producte, envàs, emmagatzematge i transport funcionessin extremadament bé, i la comercialització donés pèrdues perquè s'està executant d'una manera errònia?
Només es pot saber amb la obtenció de dades en un CRM, si vols saber les funcionalitats que té prem aquí. Totes les grans empreses volen assegurar-se de continuar sent-ho. És per això que les més competitives ho utilitzen.
Cada dia més mitjanes i petites empreses s'uneixen al carro de la automatització. En pocs anys serà pràcticament obligatori per a aquelles empreses que vulguin sobreviure. Més informació