És comú sentir parlar del lideratge i de totes les situacions en què un bon líder és essencial. La necessitat de convertir-se en un bon líder s'ha implantat i la seva importància és transcendental tant als grups de treball com a la llar. Ningú s'atreveix a acceptar que hi ha receptes o fórmules per convertir-se en líder, encara que hi ha molt per explorar, sempre hi ha consells que pots prendre.
Com és un bon líder en una empresa?
Les claus de com ser un bon líder no són fàcilsmenys quan has de presentar grups de treball, fer presentacions i coordinar en múltiples aspectes perquè tot surti bé.
Un líder és qui marca el camí o dirigeix a un equip de persones, s'ha guanyat el lloc gràcies als seus coneixements, manera de comunicar-se, per ser capaç de prendre decisions assertivament, per gestionar bé els moments de crisi i per recolzar/entendre cada integrant.
El líder és una persona humil, que guia amb l'exemple i es comunica de manera útil. Per saber com ser un bon líder cal acció, és a dir, reclamar al proïsme quan arriba tard a la feina, quan tu també arribes tard no és ser bon líder. Més endavant veurem les discrepàncies entre líders i caps. La comunicació és un punt fort, ja que no només s'asseguren ells mateixos de ser escoltats i atesos, sinó escoltar i atendre les necessitats o els qüestionaments que altres persones poden plantejar.
Ser un líder és saber bé quins són els teus límits, això ajuda que no hi hagi frustracions en els treballs a fer. A més, fer juntes productives, estalviant temps, generant plans i idees i confiant que el teu equip estalviarà preocupacions de microgestionar cada aspecte dels projectes.
En última instància un bon líder treballa més temps que els altres a les planificacions i organitzacions sabent que així serà més senzilla la presa de decisions per arribar a l'èxit.
Els líders saben organitzar un grup de persones però avui dia hi ha aplicacions que ens poden ajudar la gestió de grups i facilitar-nos el treball de lideratge, Una d'elles és Zoho One, aquesta eina conté totes les funcionalitats per controlar la feina dels empleats, esbrinar ineficiències a l'empresa, saber quin % d'èxit ha tingut la darrera estratègia exposada, portar un control de despeses de l'empresa, establir incentius per objectius, saber quin empleat rendeix més en cas de necessitar pujar…etc.
Consells per ser un bon líder a la feina
Ser un bon líder a la feina implica que la persona desenvolupa certes qualitats extres. És a dir, un bon líder a la feina necessita ser optimista, sense por dels diferents reptes que planteja la vida i s'enfoca als futurs projectes.
La persuasió és una de les capacitats dels líders, ja que un líder guia els altres cap a una bona presa de decisions, treballant de la mà amb lequip. Mai imposa obligacions extres o ordena fer alguna cosa ja que sempre està al corrent de les opinions de l'equip sense amagar res, sent completament transparent.
Un líder felicita en públic però corregeix en privat els errors de cada participant de lequip. De la mateixa manera, reconeix l'esforç que han posat els seus companys en cada decisió o cada èxit aconseguit. Un líder sempre dirà “nosaltres ho vam fer” en plural, amb el seu equip, mai un “jo ho vaig fer”.
Diferència entre ser un líder i ser un cap
La principal diferència que té un líder i un cap, és que el cap és una autoritat imposada mentre que el líder, dirigeix l'equip sense imposar els seus ideals. Ho explicarem detalladament, en una empresa tradicional un cap mana i ordena als empleats sense considerar-ne les opinions o el benestar.
D'altra banda, en un altre tipus d'organitzacions seran els líders els qui dirigeixen les persones tenint en compte cadascun, motivant-los de forma constructiva, pensant en el conjunt per arribar als objectius planejats.
Entre les diferències de pensament, ressalten les següents:
- Líder: Jo puc ser útil aquí – Cap: Jo mano aquí
- Líder: Dirigeix infonent companyonia – Cap: Dirigeix infonent por
- Líder: És respectat – Cap: És temut
- Líder: És pedagògic – Cap: Dóna ordres
- Líder: Necessita creativitat i motivació – Cap: Necessita obediència i tecnicisme.
Zoho One és una eina que sens dubte us ajudarà a l'hora de ser un líder, prem aquí si vols saber més.