Quan navegues per internet és molt comú trobar-te algun tipus de titular o anunci sorprenent que et cridi l'atenció, com per exemple, fer una compra d'un producte o accedir a una pàgina web amb una finalitat concreta. Aquest tipus de publicitat és coneguda com Clickbait, et semblarà interessant saber què és.
Tenir clar aquest concepte pot ser de gran utilitat si et trobes en el negoci de les xarxes socials, ja que cal que comencis a utilitzar-lo. Ara com a lector et serà de gran utilitat perquè coneixeràs el veritable propòsit del Clickbait i evitaràs les conseqüències.
Per entendre millor el concepte de Clickbait hauràs de conèixer l'expressió que és “Fer Click a l'Esquer”. És una tècnica de màrqueting digital que té com a objectiu generar una acció de curiositat, provocació o expectació, perquè la persona premi sobre lenllaç per ingressar en una pàgina web. Es considera clickbait les interpretacions sensacionalistes o meravelloses d'un tema en particular o de notícies recents.
En general són accions que estan acompanyades d'expressions com “no t'ho creuràs”, o “et sorprendrà”, “aquí t'assabentaràs”, és a dir, afirmacions exagerades que garanteixen una acció. En general, a aquesta acció se'l relaciona amb fins enganyosos o massa exagerats per a allò que promet ja que el contingut és de baixa qualitat, per no pertànyer a res del que indica el títol. Alguns usuaris rebutgen aquesta pràctica ja que s'adonen de com se n'aprofiten per acabar sent víctimes del clickbait.
Funcions del Clickbait
L'aplicació de Clickbait té el objectiu de generar trànsit a llocs que li proporcionen diners per publicitat. En general són post de contingut optimitzat amb el propòsit que sigui gaudit per l'usuari i compartit a través de les xarxes socials, amb més interès a Facebook, on totes les notícies es tornen molt més virals.
Algunes de les formes on s'aplica el clickbait és a pàgines web on s'incorporen algunes condicions per fer clic com la vista de fotos o galeries, així com el passi de diapositives o actualitzacions automàtiques de pàgines, tot això amb el propòsit d'augmentar al màxim tots els espais publicitaris proporcionats. Sens dubte, hi ha moltes campanyes publicitàries basades en el clickbait que els funciona perfectament per al seu objectiu, però no proporcionen o garanteixen el contingut promocionat.
Exemple de clickbait
Amb un sol article sabràs que és clickbait, a més pots arribar a generar una gran quantitat danuncis, el cas més utilitzat amb aquesta tècnica és emprar un enllaç o enllaç prometedor. Com els paranys de plans turístics meravellosos que estan totalment sobrevalorats i desproporcionats quant als costos reals, per la qual cosa s'han d'evitar del tot. Aquest tipus de contingut sol ser compartit moltes vegades, cosa que resulta que molts usuaris creen en la proposta publicitària i facin Clickbait.
Només entrar a la pàgina web s'activa el sistema de comptabilitat generant una gran quantitat de publicitat a través de diapositives. I no només això, un nombre increïble de persones arriba a compartir aquesta informació i totes amb espais publicitaris que li generen benefici a través del PPC (pagament per clic). La tècnica de clickbait pot ser utilitzada en campanyes de SEM i SEO.
Tècniques de Clickbait
Les tècniques són les formes i els propòsits en què és aplicat el clickbait, basant-se en característiques comunes de l'usuari, tenint en compte la seva conducta i termes psicològics per saber que és clickbait realment.
1. Misteri i suspens
En general és el més freqüent i es fa servir a través de titulars referits a la temàtica de suspens i misteri per dirigir el lector a un contingut en concret. Amb el propòsit que en veure'l no li sigui possible resistir-se a fer clic i per fi pugui descobrir de què es tracta o què hi ha al darrere, fins i tot és una forma molt efectiva, ja que moltes vegades l'usuari sap que el resultat no serà el que indica, però la seva curiositat va més enllà i ho ha de comprovar.
Pot ser un titular que genera la curiositat en el lector en dubtar d'alguna cosa o d'una idea que és coneguda o acceptada per tothom, un exemple podria ser que no s'ha de menjar cert producte, diguem-ne pomes, perquè és perjudicial per a la salut. Això causa intriga i suspens i se l'usuari per curiositat llegeix el contingut, que s'espera que mostri les proves del raonament, però no, l'article és tot el contrari indica les excel·lents propietats de la poma i com n'és de saludable menjar-la.
2. Llista numerada
És molt habitual trobar pàgines que estan dissenyades amb una quantitat d'elements determinats, ja que s'atreu el lector en oferir una quantitat de coses a través d'un contingut. Es podria dir que és una combinació de la tècnica anterior amb aquesta, en promocionar contingut com el següent:
- 2 maneres de conèixer la teva parella perfecta.
- 10 propietats d'un producte en particular que cal aprofitar.
- 5 tendències negatives de….
3. Verbs imperatius
Els verbs imperatius són utilitzats amb el propòsit de cridar latenció de lusuari, ja que són accions directes i precises que en ser combinades o relacionades amb una necessitat o prioritat causen impacte i ingressen al contingut per assegurar-se abans de realitzar qualsevol decisió. És una tècnica molt senzilla però altament efectiva en aconseguir que lusuari realitzi una acció directa a la pàgina.
Com, per exemple:
- Llegeix els millors consells abans de comprar una casa.
- Mira el següent vídeo i coneix com fer una màscara.
- Informa't dels millors llocs en el teu viatge a Europa.
4. Emocionals
Es tracta d'apel·lar al costat sensible del lector fins i tot tocar la seva fibra sensible a través de titulars a qui no es pot ser indiferent. El clickbait en aquest aspecte està relacionat amb contingut que li proporciona un desenllaç favorable al lector i que són del vostre interès. Encara que no deixen de ser titulars sensacionalistes mostren a l'usuari contingut agradable, en aplicar-lo a un negoci s'ha d'adaptar segons l'objectiu i la funcionalitat, amb el propòsit de crear un titular molt atractiu que cridi latenció dun públic en particular.
Un exemple podria ser:
- Un nen salva la seva mascota atrapada en un túnel.
- Família es retroba amb la filla perduda després de 40 anys.
- Mira aquestes joguines de la infància que de ben segur recordaràs amb tendresa.
Avantatges d'usar clickbait
- S'aconsegueix captar l'interès del lector o cridar la seva atenció amb la finalitat que feu clic a determinat enllaç que comptabilitzarà els motors de cerca SERP.
- Augmentarà el nombre de clics o CTR el que generarà més trànsit a la pàgina.
- Aconsegueix crear contingut viral a les xarxes socials.
- Afavoreix el posicionament de la pàgina web ja que estarà entre els primers llocs de cerca.
Desavantatges d'usar clickbait
- Lusuari al final sentirà insatisfacció amb el resultat ofert i pot manifestar la seva mala experiència del lloc.
- En alguns casos crea una alta expectativa del contingut que s'ofereix i en llegir-lo decep l'usuari.
- Al final són uns resultats de branding negatiu que en vincular-los amb una marca o imatge se'ls considera de mala qualitat o amb poca credibilitat.
- Aquest tipus de tècnica pot funcionar una vegada per usuari, cosa que no garanteix la seva estabilitat o permanència a la xarxa.
- L'usuari pot accedir a la pàgina web, però potser no acabi de llegir la informació o exploreu una mica més dins de la pàgina en veure que el contingut és un parany publicitari.
- En alguns casos aquest tipus de tècnica quan no es fa correctament pot causar penalitzacions per la qual cosa comporta un gran risc.